Conflictul recent generat de anulările de zboruri ale celui mai mare operator aerian low-cost al Europei, Ryanair, a deschis o cutie a Pandorei, care arată că un job de vis precum cel în industria aviației are, în anumite situații, și o altă fațetă.
Pe rețelele sociale nu sunt afișate telefoanele primite în miez de noapte de la compania care îi anunță că trebuie să își înlocuiască un coleg bolnav, faptul că nu pot să își vadă prietenii sau familia la final de zi sau săptămână, ori manualele în limba engleză din care trebuie să învețe rolul fiecărui buton din avion, lucruri care par, la prima vedere, câteva dintre provocările unui loc de muncă la altitudine mare. Pe lângă stresul general cauzat de un astfel de job, nemulțumirile angajaților din aviație sunt mai complexe – și, în general, se leagă de restructurări și insatisfacție în ce privește schemele de pensii în cazul angajaților operatorilor tradiționali și de salarii mici și condiții contractuale nefavorabile în cazul operatorilor low-cost.
Ne vom axa pe aceștia din urmă, aduși în lumină de recentul conflict generat de anulările de zboruri ale Ryanair, care pare să fi deschis o adevărată cutie a Pandorei.
Operatorul aerian low-cost Ryanair a anunțat vineri, 16 septembrie, că va anula între 40 și 50 de zboruri pe zi, în încercarea de a îmbunătăți punctualitatea zborurilor companiei, scrie BBC. Compania aerienă cu sediul în Irlanda a anunțat acest plan, declarând că este „inacceptabil” faptul că punctualitatea aeronavelor Ryanair a scăzut sub nivelul de 80% în prima jumătate a acestei luni. De asemenea, reprezentanții companiei au declarat inițial, potrivit BBC, că trebuie să evite întârzierile și din cauza unei plecări masive a personalului.
După câteva zile, compania a revenit cu o listă a zborurilor anulate, dar și cu declarațiile oficiale ale CEO-ului companiei, Michael O”Leary: „Ryanair nu duce lipsă de piloți – am reușit să funcționăm la capacitate maximă în lunile de vârf iunie, iulie și august – dar am încurcat alocarea concediilor anuale ale piloților în septembrie și octombrie, fiindcă încercăm să alocăm un concediu pentru un an întreg într-o perioadă de nouă luni, din aprilie în decembrie, de unde s-a creat o suprapunere a concediilor piloților. Această problemă nu va mai apărea anul viitor, când Ryanair se întoarce la concediul calendaristic cuprins între 1 ianuarie și 31 decembrie 2018. Este un dezastru pe care ni-l asumăm. Îmi cer scuze sincere pentru orice îngrijorare cauzată clienților noștri în weekendul care a trecut. Am luat decizia să anulăm această mică proporție de 2.500 de zboruri pentru a oferi rezervele suplimentare de personal necesare și a proteja punctualitatea celorlalte 98% din zborurile care nu vor fi afectate de aceste anulări”, a declarat Michael O”Leary, CEO-ul Ryanair.